Friglerde İnanç Sistemi ve Tanrı Anlayışı İlkel Anadolulu ve Hint Avrupalı olmak üzere iki ana bölüme ayrılan Frigler‟in dini, çok tanrılı bir din sistemine dayanmaktadır. Bundan dolayı Frigler‟in adını ve sayısını bilmediğimiz birçok tanrı ve tanrıçaları olmalıdır. Adını bildiğimiz Frig tanrı ve tanrıçalarının belli başlıları: Kybele, Sabazios, Men/Manes, Yunanlılar‟ın tanrı Zeus‟una tekabül eden tanrı Papas, Attis ve Midas‟tır. Ancak Frig tanrıları denilince hemen akla gelen tanrıça Kybele‟dir, bu tanrıça çoğu kez Frigya‟da yalnızca Matar (Ana), bazen Mater Areyastin ya da Mater Kubileya, kimi zamanda Agdistis (Kaya Kadın) adıyla görülür. O, Frigler‟in gözünde bir doğa tanrıçası ve hatta doğanın bizzat kendisidir. Bu halk, Anadolu‟nun dışından geldikleri ve bu bölgeye geldikten sonra tanrıça Kybele‟yi benimsedikleri halde Ana Tanrıça Kybele‟yi kendi yerel tanrıçaları gibi benimsemişlerdir. Onlar, Frigya Kybelesi‟ni öyle bir benimsemişlerdir ki, ülkenin tümünü onun mülkü saymışlardır. Bunun sonucunda da, tanrıça Kybele tarihe bir Frig tanrıçası olarak geçmiştir. Kybele‟nin Adları ve SıfatlarıHiçbir mitolojide hiçbir tanrı onun kadar çeşitli adlarla adlandırılmamıştır. Bu ad ve sıfat çokluğu, Ana Tanrıça olgusunun evrensel bir nitelik taşıdığını göstermektedir. Sümer‟de; İnanna Efes‟te; Artemis Ayrıca bazı yer adlarından türeme sıfatlara Yunanca Meter, Latince Mater sözcüğü eklenerek tanrıçanın bölgesel niteliği de dile getirilmektedir: Sipylene sıfatı Sipylos (Manisa) dağından, İdaia Girit‟teki İda ve Troya‟ya hakim Kaz Dağı‟nın tanrıçası olduğunu belirtir; bu sıfatlar arasında en yaygın olanı da Dindymene adıdır ki Dindymos dağının tanrıçası anlamına gelir. Frigler‟den sonraki dönemlerde, Efes Artemisi‟nde görülen kuleli başlığıyla Mater Turrita ya da Turrigera (Lat. Kuleli ya da kule Taşıyan Ana) sıfatını alır. Romalılar‟da Magna Mater (Büyük Ana) olarak anılır. Tanrıça Kybele‟ye eşlik eden sevgilisi ya da oğlu olarak görülen tanrı Attis „de Frig toplumu tarafından önem verilen bir tanrıdır. Bu tanrı, KybeleAttis mitosunda büyük bir rol oynadığından dolayı bilinmektedir. Onun „‟bir tanrı mı?‟‟, yoksa „‟tanrıçaya kendini adamış bir rahip veya kişi mi ?‟‟ olduğu konusu tartışmalıdır; genellikle mitos anlatımlarında onun bir tanrı kimliğiyle öne çıktığı görülür. Ancak onun tanrı olup olmadığı konusunda kesin bir yargı yoktur. Bunun içinde birçok bilim adamı farklı görüşler öne sürmüşlerdir. Örneğin; J. G. Frazer‟e göre; O, bir bitki tanrısıdır. Ancak bu tanrının kimliği konusunda tam bir bilgimiz yoktur; çünkü Frigler‟e ait yazılı belgelerin tümü okunamamıştır. Bunun neticesinde de Attis‟in kim olduğu konusunda halen tam bir açıklama yapılamaz. Attis‟ten sonra, Frig tanrılarından en tanınmış olanları: Sabazios ile Men/Manes‟dir. Bu tanrılar, Frigler‟in kendi yerel tanrıları olmalıdırlar. Sabazios, çok eski bir Frig tanrısı olmalıdır. Bazı araştırmacılara göre o, Frigler‟in yerel tanrısıdır ve Frigler Anadolu‟ya geldiğinde o da bu bölgeye gelmiştir. R. D. Barnett, Dionysos‟un kökeninin tanrı Sabazios olabileceği üzerinde durmuş ve Sabazios kültünün Trakya‟daki şeklinin Dionysos kültü olduğu şeklinde bir fikir öne sürmüştür. Zira bu tanrı da Dionysos gibi insanlara bağ ve bahçe yapmayı öğretmiş, Yunan dünyasınca benimsenmiş ve onun coşkulu kültü Dionysos‟un kültüyle eş tutulmuştur. Bir anlatıma göre o, Zeus‟un bir yılan kılığına bürünerek Persophone‟yi hamile bırakması sonucu doğmuştur. Tanrı Men/Manes, bir Frig tanrısıdır; onun bu özellikte olduğunu Herodotos‟ da onaylar. Ayrıca, Frigler‟e ait kabartmalarda da o görülür. Artemis Anaeitis ile Men‟in birçok adak yazıtında birlikte yer almalarından hareketle, yerel mitolojinin bu iki tanrıyı ana-oğul olarak kabul ettiğini düşünebiliriz. Ancak tanrı Men/Manes‟in, Frigler‟in yerel tanrısı olup olmadığı ve bu tanrının kökeni hakkında halen kesin bir yargıya varılamamıştır. Men/Manes kültünün Frigya‟da yaygın oluşu ve onun betimlemelerinde Frig giysileri içinde, Frig külahı ile sürekli sakalsız ve çoğu kez uzun saçları omuzlarına kadar düşen genç bir delikanlı olarak gösterilmesi, onun bir Frig tanrısı sanılmasına yol açmış olabilir. Oysa omuzlarının gerisinde bir hilal ile simgelenen tanrının, Anadolu‟da M.Ö. 3. bin yıldan beri kutsal sayılan ay tanrısı ile aynı kökene dayandığı ve Frigler‟in tanrıyı sonradan benimseyerek pantheonlarına kattıklarını düşündüren güçlü nedenler vardır. V. Sevin, bu tanrının bir Anadolu tanrısının Frigya‟da şekil değiştirmiş hali olabileceği fikrindedir. F. Kınal, Men/Manes‟in Hititler‟in Ay tanrısı Amma aynı olduğunu ve onun kültünün Mezopotamya‟daki Ur kentinden Anadolu‟ya Harran üzerinden geldiğini söyler.
|
650 kez okundu
YorumlarHenüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın |